piątek, 2 grudnia 2011

Dysproporcje w dziennym zasięgu papieru i Internetu są nawet 10-krotne.

Alarmujące dane napływają z rynku mediów papierowych. W Polsce ma się wrażenie że wydawcy zagubili się technologicznie, a rynek mediów jest w niezwykłym niedorozwoju. Alarmujące są bardzo niskie nakłady gazet codziennych w stosunku do liczby ludności. Chcąc osiągnąć poziom czytelnictwa prasy w RFN, sprzedaż gazet winna być nawet 6-ciokrotnie wyższa. 

Jako ekonomiści przestrzegamy, że zastój na rynku mediów, także mediów branżowych, nawet społecznościowych mediów branżowych, prowadzi do strat w kapitale ludzkim. Wydawcy są często ludźmi ideowymi, czasem ukrytymi politykami, nie mają aktualnych kompetencji z uwagi na braki w systemach doszkalania wydawców, mają już bardzo małą wiedzę na temat zmian technologicznych. Odrzucają, w radykalnych przypadkach, propozycje zmian wysuwane przez ekspertów z tych dziedzin, z którymi współpracowali i zbudowali swoją pozycję.

Nawet media społecznościowe są w Polsce w niedorozwoju, wciąż niewiele czasopism opartych jest na tej idei. Brakuje struktur finansowania takich wydawnictw, które często osiągają przyzwoity poziom. Rozwój mediów społecznościowych obnażył stan polskiego dziennikarstwa, często całkowicie upolitycznionego. Gazeta Wyborcza popiera dziś Platformę Obywatelską, sądząc z opublikowanego na pierwszej stronie jednego z przedwyborczych wydań, komentarza redaktora naczelnego, sprzecznego z europejską tradycją dziennikarstwa apolitycznego. Ale ta gazeta już chyba nie jest dominującym rozgrywającym.

Podajemy wyniki czytelnictwa mediów elektronicznych w Polsce. Nastąpił upadek prasy papierowej. Największe polskie portale to np. Facebook, który w lutym 2011 r. odnotował już 10 mln 38 tys. użytkowników (por. http://webhosting.pl/10.mln.uzytkownikow.Facebooka.w.Polsce )

1
google.pl

2
facebook.com

3
google.com

4
youtube.com

5
onet.pl

6
allegro.pl

7
Wirtualna Polska wp.pl

8
gazeta.pl

9
wikipedia.org

10
interia.pl

11
nk.pl

12
Blogger.com
blogspot.com

13
mbank.com.pl

14
yahoo.com

15
o2.pl

16
pudelek.pl

17
goldenline.pl

18
sport.pl

19
ceneo.pl

20
otomoto.pl

21
demotywatory.pl

22
kwejk.pl

23
home.pl

24
tvn24.pl

25
filmweb.pl

Portal money.pl jest 26-ty, Rzeczpospolita- 57-ma, Bankier.pl- 61, portal Trojmiasto.pl- 71, telewizja TVN- 72, gazeta Dziennik- 97- ma, Rządowy kanał TVP- 108, Puls Biznesu pb.pl- 130, portal tokfm.pl- 141, polskie skyscrapercity.com- 169, Portal o mediach wirtualnemedia.pl- 181, portal BBC- pozycja 191. Salon 24 zajmuje 212 pozycję. Wiadomości24.pl są dopiero na miejscu 324, Wpolityce.pl- 411, polityka.pl- 414. Najpopularniejszą witryną polityka i jedyną jaką znalazłem w tym zestawieniu jest www.korwin-mikke.pl, lokujące się na 494 pozycji. Kampanią prasową w najpoczytniejszym dzienniku możemy dotrzeć do np. 300 tys. czytelników, zaś, jak podaje portal Webhosting.pl, dzięki zastosowaniu Reach Block- tzw. "dniówek" możliwe jest dotarcie do ok. 3 mln czytelników dziennie.


Porównanie liczby użytkowników oraz zasięgu serwiwsów społecznościowych (Megapanel PBI/Gemius 2011.02), wg http://webhosting.pl/10.mln.uzytkownikow.Facebooka.w.Polsce

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Doniesienia